W sporcie - tak jak w biznesie - ważne jest stawianie na młodzież – rozmowa z Tomaszem Kaszubowskim
18.03.2019
Do grona firm, które posiadają własną lożę na Stadionie Energa Gdańsk dołączyła AS-PL. Jeden z wiodących producentów części i podzespołów elektrycznych do pojazdów. Porozmawialiśmy z wiceprezesem firmy Tomaszem Kaszubowskim o aktywności firmy oraz współpracy biznesu ze sportem.

Czym zajmuje się firma AS-PL, od jak dawana funkcjonuje na rynku?

AS-PL jest przedsiębiorstwem z polskim kapitałem i znajduje się w czołówce producentów części i podzespołów elektrycznych do pojazdów. Nasza firma została założona w Gdańsku w 1992 roku. Po ponad 25 latach, zatrudniamy prawie 300 osób, centrala firmy, znajduje się w Gdańsku, posiadamy również oddział AS-PL UK w Londynie. Naszą misją jest dostarczanie najwyższej jakości produktów dostosowanych do oczekiwań rynku, przy wykorzystaniu nowoczesnych technologii.  

Jakie produkty Państwo oferują?

W naszej ofercie znajduje ponad 15 000 produktów, takich jak części i podzespoły do samochodów osobowych, ciężarowych, maszyn rolniczych, jednostek pływających, motocykli oraz dla rynku przemysłowego. Firma posiada własną markę „AS”, z flagowymi alternatorami i rozrusznikami na czele. W odpowiedzi na zapotrzebowanie klientów oraz na podstawie analizy trendów rynkowych, spółka uruchomiła linię regeneracji. Asortyment marki „AS” jest podzielony na 3 linie produktowe: Premium Line, Standard Line i Economy Line. Dzięki tak szerokiemu wachlarzowi produktów, staliśmy się jednym z czołowych dostawców na rynku.

Jaka jest skala działań, którą Państwo prowadzicie - ogólnopolska, europejska czy światowa?

Współpracujemy z dystrybutorami oraz hurtowniami części zamiennych i akcesoriów do pojazdów z całego świata. Kierunkami, gdzie planujemy zwiększyć swoją obecność w przyszłości, są Azja i Ameryka Południowa. Obecnie obsługujemy 60 krajów.

Co zachęciło Państwa do podjęcia współpracy ze Stadionem Energa Gdańsk, czy jest to element Państwa strategii marketingowej?

Stadion Energa Gdańsk znajduje się w czołówce Europejskich obiektów sportowych. Tylko kwestią czasu było nawiązanie współpracy z tak prestiżowym miejscem, szczególnie że w naszej firmie sport odgrywa ogromną rolę. Zależy nam, aby łączyć przyjemne z pożytecznym czyli powiązać sport z działalnością biznesową, a w mojej opinii współpraca ze Stadionem gwarantuje właśnie takie rozwiązanie. W swoich działaniach staramy się promować miasto, które dało nam wiele możliwości i podobnie jak Stadion Energa Gdańsk, jesteśmy dumni, że wspieramy i promujemy nasz region. Ponadto warto w tym miejscu zauważyć, że Dział Marketingu naszej firmy organizuje aktywności sportowe, w które angażuje się wielu pracowników. Szczególną popularnością cieszą się charytatywne biegi miejskie. Rokrocznie bierze w nich udział wielu pracowników, którzy swoją pasją mogą pomóc innym, a także promują zdrowy tryb życia.

Czy dostrzega Pan podobieństwa pomiędzy aktywnością sportową a biznesową. Czy sport może stymulować rozwój biznesu?

Między prowadzeniem biznesu a sportową aktywnością istnieje bardzo wiele podobieństw. Oba wymagają poświęcenia, wyrzeczeń i przede wszystkim zaufania do możliwości swoich, jak i całego zespołu. W sporcie - tak jak w biznesie - ważne jest stawianie na młodzież, dlatego bardzo podoba mi się polityka kadrowa zespołu z Gdańska, który stawia na takich graczy jak Mateusz Sopoćko, Tomasz Makowski czy Karol Fila. Sport jest bardzo potrzebny w biznesie. Obecnie wiele osób interesuje się różnymi dyscyplinami, zarówno z punktu widzenia aktywnego uprawiania sportu, jak i kibicowania. Tematyka okołosportowa często pozwala na przełamywanie barier podczas pierwszych spotkań biznesowych i kładzie solidne fundamenty pod przyszłe kontrakty. Gdy gościmy przedstawicieli firm z innych, często bardzo odległych krajów, chętnie organizujemy spotkania, których kulminacyjnym momentem jest mecz lub inne sportowe wydarzenie. Wiele z nich odbywa się właśnie na Stadionie Energa Gdańsk. Wybór jest prosty – żaden inny obiekt nie zapewnia takich wrażeń. Szczególnie teraz, gdy zaproszone osoby będą mogły podziwiać rozgrywki z perspektywy naszej loży.Takie nieformalne spotkania biznesowe bezsprzecznie zacieśniają więzi. Dodatkowym aspektem jest promocja Gdańska, jako miasta, które oferuje wyjątkowe doznania w przepięknych okolicznościach. Goście, opuszczający Gdańsk, często obiecują, że szybko powrócą tu prywatnie z rodzinami. I co jest najpiękniejsze, wracają.

Pod koniec naszej rozmowy porozmawiajmy o planach na przyszłość, w jakich kierunkach chcieliby się Państwo rozwijać?

W ostatnich latach firma bardzo dynamicznie się rozwija. Otworzyliśmy trzy nowe obiekty, co roku zwiększamy liczbę zatrudnionych pracowników. Jeśli chodzi o plany na przyszłość, to chcemy dalej rozwijać nowoczesny park maszynowy w Centrach Logistycznych oraz w Zakładzie Produkcyjnym. Wraz z rosnącym nakładem na badania, chcemy rozwijać się w aspekcie nowoczesnych rozwiązań z dziedziny IT oraz nowych technologii i, także częściowo określonych przez rynek, konieczność ograniczenia emisji CO2, systemy start-stop czy elektromobilność.  Jednym słowem dalszy rozwój i zdobywanie nowych rynków zbytu w ujęciu międzynarodowym i światowym, ale przy zachowaniu rodzinnego charakteru firmy, gdzie pracownicy uśmiechają się do siebie i mówią sobie „Dzień dobry” każdego dnia.

Dziękuje za rozmowę.