Istotna jest kontrola i monitoring efektów zmian – rozmowa z Magdaleną Płóciennik
21.08.2019
Aktywność fizyczna to jeden z ważniejszych elementów składających się na dobre samopoczucie. O szczegółach rekreacji ruchowej oraz jej poprawnym przeprowadzaniu opowiada w rozmowie Magdalena Płóciennik trener główny projektu Ekstra FAN i Ekstra FAN Ladies.

Jaka forma aktywności fizycznej jest najlepsza dla osoby, która chce zrzucić zbędne kilogramy?

Po pierwsze aktywność fizyczna bezpośrednio nie oddziałuje na ogólnie rozumiane zrzucanie zbędnych kilogramów, a pośrednio. Operując przybliżonym przykładem, bez większego ryzyka dla osoby niewytrenowanej zaleca się wysiłek fizyczny, w trzeciej i niekiedy drugiej strefie tętna HR max dla wysiłku ciągłego. Dodatkowo należy rozważyć ćwiczenia wzmacniające, z obciążeniem około 40% ciężaru maksymalnego. Warto pamiętać o ćwiczeniach rozciągających bo mięsień przykurczony to mięsień nieefektywny.


Jakie ćwiczenia najbardziej lubisz aplikować uczestnikom projektu Ekstra FAN?

Projekt Ekstra Fan to inicjatywa prozdrowotna. Reprezentuje go wspaniała, liczna grupa entuzjastów wysiłku fizycznego. Rekomendujemy ćwiczenia ogólnorozwojowe, w których kształtujemy wytrzymałość, gibkość, koordynację ruchową i siłę mięśniową. Czyli pakiet autorskich ćwiczeń u podstaw których znajdują się rozwiązania bezpieczne, skuteczne i wysycone emocjami. Nota bene jest to wzór przeniesiony z idei FitnessFitback.

Kiedy organizm daje nam znać, że trening, który przeprowadziliśmy został wykonany prawidłowo?

Niezależnie od celu treningowego, istotna jest kontrola i monitoring efektów zmian. Mając na myśli kontrolę, uwzględnić należy trzy poziomy zaczynając od bieżącej. Natomiast efekt jest sprawdzianem, który powinien być przewidziany w każdym cyklu treningowym. To wynik testu sprawdzającego formę fizyczną  decyduje o tym czy ćwiczenia zaprocentowały i czy były prowadzone prawidłowo, biorąc pod uwagę przy tym liczne decyzje zależne od nas samych. Do nich zaliczamy: dawkowanie godzin snu, wybór produktów spożywczych, rezygnacja z używek itd...

Czy tak zwane zakwasy powinny pojawiać się po każdym treningu, czy ich brak oznacza, iż zrobiliśmy coś nieprawidłowo?

To pojemne pytanie. Niefortunnie, miłośnicy aktywności fizycznej, powszechnie rozumieją i interpretują stan bólu mięśni po zakończeniu ćwiczeń, jako zakwasy. Nic bardziej mylnego. Uwaga! Ból, jako taki nie powinien być celem w treningu rekreacyjnym, bowiem z osiąganiem pełni zdrowia nie ma nic wspólnego. Odpowiadając wprost, kategorycznie nie należy stawiać, jako kryterium, dążenie do żargonowo rozumianych zakwasów mięśni! Zatem, zakwasy nie powinny pojawiać się po każdym treningu. Mimo wszystko, w tym pytaniu nie ograniczałabym się bezwarunkowo do rozważań o prawidłowości prowadzonej aktywności fizycznej. Więcej na ten temat uczestnicy i uczestniczki programów Ekstra FAN oraz Ekstra FAN Ladies dowiedzą się ode mnie na dedykowanych wykładach. Literatura na ten temat jest bardzo bogata.

Jaki zestaw ćwiczeń pomaga nam wymodelować sylwetkę, co powinniśmy zrobić?

Nie ma gotowej recepty na modelowanie sylwetki. Tym bardziej, że jest to zwrot bardzo niejasny i w nomenklaturze specjalistycznej, jeżeli się pojawia to powinien być traktowany z przymrużeniem oka. Każdy organizm jest inny, ma ograniczenia zdrowia, adaptacji i wymaga konkretnego poznania, w tym reakcji na planowany wysiłek.

Ile razy w ciągu tygodnia powinna ćwiczyć osoba, która chciałaby zmniejszyć swoją wagę, a ile osoba chcąca wymodelować sylwetkę. Czy są jakieś granice ilości czasu i częstotliwości tygodniowych ćwiczeń?

Podobnie jak w pytaniu poprzednim o modelowanie sylwetki, należałoby doprecyzować, co oznacza zmniejszać wagę? Profesjonaliści wysiłku fizycznego wykorzystują ćwiczenia do pośredniego oddziaływania na pomniejszanie zasobów tkanki tłuszczowej, zakładając limity objętości i intensywności oraz cykliczności aktywności fizycznej. Ogólnie, bez podstawowych danych o ćwiczących, rekomendowałabym wskazówki opracowane przez Światową Organizację Zdrowia.

Dziękuje za rozmowę.