Dietetyczne porady na jesień
08.11.2019
Za oknami, na wskaźnikach termometrów coraz mocniej obserwujemy obecność jesieni. Warto zatem zastanowić się nie tylko nad tym, jakie ubrania przygotować na tę kapryśną porę roku, ale także jak urozmaicić naszą dietę. Na temat jesiennych nawyków żywieniowych porozmawialiśmy z dietetyk Natalią Rykowską.

Jak odżywiać się jesienią? Powinniśmy postawić akcent bardziej na warzywa czy na owoce? 

Jesienią powinniśmy zadbać o swoją odporność. Pierwszym krokiem jest zwiększenie spożycia warzyw i owoców - powinny stanowić bazę dla każdego posiłku, ponieważ są źródłem antyoksydantów. Wybierajmy zielone i liściaste warzywa, które posiadają ich najwięcej. Warto również włączyć czosnek, imbir i kurkumę, przy czym należy pamiętać, że do kurkumy warto dołączyć paprykę.

Co powinniśmy pić jesienią? Czy należy kłaść nacisk przede wszystkim na ciepłe napoje? 

Nawodnienie jest niezwykle ważne jesienią i zimą. Chętnie sięgamy po kawę i ciepłe herbaty, np. owocowe, rozgrzewające, z dodatkiem imbiru... Zapominamy natomiast o wodzie, która pomaga wzmocnić odporność i pamięć. W naszej diecie powinno znaleźć się miejsce na co najmniej półtora litra wody dziennie, jednak unikajmy łączenia jej z lodem, żeby nadmiernie nie wyziębiać naszego organizmu.

Czy dieta może pomóc w zwalczaniu jesiennej depresji? Co powinniśmy jeść, żeby nie dać się złemu nastrojowi? Może czekolada?

Czekolada może pomóc tylko na chwilę. Sugeruję sięgnąć po kwasy tłuszczowe Omega 3, które nie tylko chronią odporność, ale także wyrównują stany emocjonalne. Możemy znaleźć je w m.in. rybach, takich jak makrela czy śledź oraz orzechach, np. włoskich i laskowych. Na słodko możemy przygotować natomiast sałatkę owocową z dodatkiem bananów lub gorzkiej czekolady. Kakao to również dobre antyoksydanty.

Dziękuje za rozmowę.