Bezpieczni w social mediach – wywiad z ekspertem

11.02.2020
Dziś, 11 lutego, obchodzimy Dzień Bezpiecznego Internetu. Z tej okazji o odpowiedzialnym korzystaniu z sieci oraz, w szczególności, portali społecznościowych porozmawialiśmy z Natalią Tarantą – PR managerem oraz ekspertką ds. social media.
  1. Co jest najważniejsze podczas korzystania z mediów społecznościowych w kontekście bezpieczeństwa?

Jestem wielką fanką social mediów zarówno w pracy, jak i prywatnie. Bardzo ważne jest, żeby czuć się komfortowo i bezpiecznie, dzięki czemu można w pełni cieszyć się możliwościami i obecnością w sieci. Polecam ustawić dwustopniową weryfikację konta, czyli oprócz hasła podajemy również numer telefonu, na który dostajemy kod za każdym razem, gdy logujemy się z nowego urządzenia. Dzięki temu unikamy włamania na konto. Należy też uważać na niezweryfikowane aplikacje – na Instagramie często pojawiają się reklamy, które chcą nam „pomóc” w dotarciu do większej ilości osób. Ważne, żeby każdorazowo sprawdzać, czy są one zweryfikowane przez Instagram.

Warto też ustalić sobie, po co jesteśmy w mediach społecznościowych – czy chcemy nawiązywać relacje, utrzymywać kontakt z bliskimi czy np. prowadzić profesjonalne konto potrzebne do kontaktów biznesowych. Od tego zależą publikowane przez nas treści – trzeba pamiętać, że w sieci nic nie ginie. Jeśli chcemy zachować profesjonalizm lub akurat szukamy pracy, nie warto dla lajków dodawać bardzo prywatnych zdjęć. To ważne, bo rekruterzy naprawdę sprawdzają nasze konta. Co więcej, może od tego zależeć nawet wynik rekrutacji.

  1. Na co powinniśmy uważać w szczególności? Jakie linki lub informacje powinny od razu budzić podejrzenia

Zawsze powtarzam, że media społecznościowe są przedłużeniem naszych codziennych relacji. Jeśli ktoś podejdzie do nas na ulicy i powie: właśnie wygrała pani milion, bo ma pani określony telefon, popukamy się w czoło. Dlaczego w internecie miałoby być inaczej? Należy zwracać uwagę również na linki przesyłane od znajomych – mogą się za nimi kryć wirusy. A jeśli ktoś, kogo dawno nie widzieliśmy prosi o pożyczkę, nie wysyłajmy mu od razu kodu blik. Zapytajmy o szczegół z naszej relacji, poprośmy o telefon. Zwykle po takim pytaniu oszuści znikają.  Zmorą są też fake newsy – fałszywe informacje, mające znamiona newsów, które chętnie są udostępniane. 

  1. A co to są fake-newsy? Czym się charakteryzują i jak je rozpoznać?

Zawsze należy sprawdzać źródło i autora, zanim uwierzymy w zawarte w artykule treści i podamy je dalej. Fałszywe wiadomości często nie mają ani autora, ani podanego źródła. Polecam też sprawdzenie prawdziwości w wyszukiwarce, w innych źródłach. Szerzenie nieprawdziwych wiadomości może zrobić wiele złego. Informacje o czyjejś (z reguły nagłej) śmierci, zbawienny wpływ określonej substancji na zdrowie, cytaty – to są informacje, które należy sprawdzać ze szczególną uwagą.

  1. Na zakończenie: czy masz jakieś rady dla nowych użytkowników portali społecznościowych?

Bądźmy sobą – media społecznościowe, jak sama nazwa wskazuje, są do nawiązywania relacji. I szczerość jest tu ważna, tak samo jak poza nimi. Warto też zwracać uwagę na hejt – zarówno samemu go nie wywoływać, jak i reagować, gdy robi to ktoś inny. Jeśli jakaś treść nam się nie podoba, albo zagraża komuś – zwróćmy na to uwagę i zareagujmy. Facebook usuwa obraźliwe komentarze oraz niezgodne z regulaminem profile.

Przed rozpoczęciem przygody poświęćmy czas na ustawienia prywatności – każdy portal czy aplikacja ma swoje odrębne ustawienia.

Dziękuję za rozmowę.

na stronę.JPG