Zadbajmy o różnorodność na talerzu – rozmowa z dietetyk Natalią Rykowską

08.04.2020
Znajdujemy się w szczególnym okresie, więcej czasu spędzamy w domu i przed komputerem. Dlatego baczniej powinniśmy zwrócić uwagę na to co jemy. O szczegółach diety w dobie koronawirusa opowiada dietetyk związana z programami Ekstra FAN i Ekstra FAN Ladies Natalia Rykowska z poradni Kaloria Zdrowia.

W jaki sposób powinna wyglądać dieta aby wzmocnić naszą odporność na zachorowania?

Przede wszystkim o wzmacnianiu odporności myślimy zazwyczaj za późno. Właściwą barierę ochronną stworzymy wówczas, gdy będziemy długofalowo praktykować dobrze zbilansowaną dietę. Warto zaznaczyć, iż codziennie powinniśmy przyjmować ok. 60 różnych związków. Drugim krokiem jest włączanie do diety odpowiednich produktów spożywczych dodatkowo wzmacniających naszą odporność.

Czy są produkty, których powinniśmy szczególnie unikać, ponieważ osłabiają naszą odporność?

Złe nawyki żywieniowe mogą bezpośrednio inicjować stan zapalny. Dzieje się tak  przy nadmiernym spożyciu cukru. W wyniku stymulowania przez insulinę desaturazy powstaje prozapalny kwas arachidonowy. Tak więc codzienne podjadanie słodkości nie będzie dobrą praktyką. Ponadto, niedostateczna ilość kwasów tłuszczowych omega 3 w diecie jest przyczyną spadku przeciwzapalnych czynników ochronnych.

Większość z nas od kilku tygodni wykonuje pracę z domu. Jak w takich warunkach najlepiej się odżywiać?

Zadbajmy o różnorodność na talerzu, aby dostarczać różnych składników pokarmowych dla naszego organizmu. Ważna będzie również koncentracja i efektywność wykonywanej pracy w domu, więc w diecie powinny pojawić się produkty zbożowe z pełnego przemiału, tj. grube kasze, płatki naturalne, np. owsiane, oraz orzechy i nasiona zwłaszcza te z naszego klimatu.

Czy możemy poradzić sobie z podjadaniem w trakcie pracy zdalnej? Jak sprawić, by po powrocie do naszego miejsca pracy waga nie biła na alarm?

Najprościej jest stworzyć plan, w którym uwzględnimy ilość spożywanych posiłków oraz godziny. Dzięki temu lepiej kontrolujemy dostarczanie energii. Drugim ważnym elementem jest kontrola wielkości porcji. Jeśli ruchu jest mniej, porcje posiłków również powinny być mniejsze. Objętość możemy wypełniać warzywami.

Pokus w domu jest wiele, czego zatem powinniśmy unikać przygotowując posiłki?

Przede wszystkim powinniśmy unikać cukru. Znajdziemy go nie tylko w słodyczach, ale również w płatkach śniadaniowych, gotowych sosach, owocowym nabiale. Czytanie etykiet produktów umożliwi nam świadome wybory żywieniowe. Dla zachowania właściwej masy ciała ważne jest też, aby unikać dużej ilości tłuszczu, który jest skoncentrowanym źródłem energii.

Dziękuje za rozmowę.

Kaloria Zdrowi