Dietetyk radzi: jak robić zakupy podczas epidemii?

17.04.2020
- Dobrze zaplanowana lista zakupów jest kluczem do dobrze zbilansowanej diety – mówi Natalia Rykowska, dietetyk z poradni Kaloria Zdrowia. Porozmawialiśmy z ekspertką o tym, jakie produkty spożywcze warto mieć zawsze w domu i o czym pamiętać, przygotowując listę zakupów.
  1. Jak powinien wyglądać plan zakupów "na zapas"? O czym pamiętać, przygotowując listę produktów przed wyjściem do sklepu?

Dobrze zaplanowana lista zakupów jest kluczem do dobrze zbilansowanej diety. Na naszej liście powinny znaleźć się produkty z każdej grupy: warzywa i owoce, produkty zbożowe, mleko i produkty mleczne lub ich zamienniki oraz produkty białkowe. Część z nich możemy oczywiście zamrozić, tj. mięso, ryba. Na pewno warto zadbać, by w domowej kuchni nie zabrakło produktów tzw. suchych tj. makarony, kasze, mąka, płatki owsiane, nasiona roślin strączkowych. Są to produkty, które mogą dłużej stać na naszej półce i zawsze można z nich wyczarować zdrowy i smaczny posiłek.

  1. Co zawsze, bez względu na okoliczności, powinniśmy mieć w domowej spiżarce?

Powinniśmy dysponować produktami suchymi, do których zaliczamy produkty zbożowe oraz nasiona roślin strączkowych. Warto również zadbać, aby w naszej zamrażarce, o ile mamy taką możliwość, były mrożone warzywa i owoce. Dzięki temu możemy skomponować zdrowy, ale też właściwie skomponowany posiłek, np. kotlety z ciecierzycy z kaszą i warzywami.

  1. Które produkty o długiej dacie przydatności są korzystne dla naszego zdrowia, a których powinniśmy unikać?

Ważne jest, by czytać etykiety produktów spożywczych. Produkty suche, o których już wspominałam, mogą być naturalne o krótkim składzie oraz przetworzone charakteryzujące się długim składem i wieloma chemicznymi dodatkami do żywności. Należy unikać „gotowców” np. zup w proszku, czy owsianek w kubkach.

  1. Powinniśmy kupować wodę butelkowaną czy w miarę możliwości korzystać z tej z kranu?

Woda z kranu jest jak najbardziej zalecana do spożycia przez ludzi. Zawiera składniki mineralne podobnie jak wody butelkowane. Niejednokrotnie zdarza się tak, że woda z kranu ma lepszy skład od wód butelkowanych.

  1. Jak przechowywać i przygotowywać świeże warzywa i owoce, żeby cieszyć się nimi jak najdłużej?

Warzywa najlepiej przechowywać  w warunkach chłodniczych, aby jak najdłużej zachować ich świeżość. Można również stworzyć mieszankę warzyw pokrojonych i gotowych do zamrożenia. Można je wykorzystać np. do zupy.

  1. Co z mrożonymi daniami? Czy szybki obiad "z piekarnika" to dobry pomysł?

Jeśli mowa o mrożonej rybie i warzywach, które upieczemy w piekarniku, to jak najbardziej będzie to dobra dla nas opcja. Mrożone warzywa i owoce to produkty sezonowe, które stanowią dobrą alternatywę dla świeżych w okresie jesienno – zimowym i wczesnowiosennym. Oczywiście starajmy się unikać gotowców, ponieważ często ich skład pozostawia wiele do życzenia.

  1. Czy w obecnej sytuacji powinniśmy rozważyć wsparcie suplementacyjne czy zdrowa, odpowiednio zbilansowana dieta w zupełności wystarczy?

Prawidłowe odżywianie w dłuższym okresie czasu ma największy wpływ na tworzenie solidnej bariery ochronnej dla naszego organizmu. Żaden magiczny suplement nie zastąpi właściwej diety. Jedynie preparat witaminy D3, który m.in. poprawia naszą odporność, jest rekomendowany do codziennej suplementacji.

Zapraszamy także do wywiadu poświęconego diecie wspomagającej układ odpornościowy.

natalkarykowska