Wielki przejazd rowerowy tunelem pod Martwą Wisłą
Dokładnie 23 kwietnia mija druga rocznica otwarcia dla ruchu tunelu pod Martwą Wisłą – ostatniego i najważniejszego elementu projektu drogowego łączącego port lotniczy z portem morskim w Gdańsku. Z tej okazji, 28 kwietnia, zapraszamy wszystkich mieszkańców na wspólny rocznicowy przejazd rowerowy.

Tego dnia na miłośników dwóch kółek na parkingu P5 będą czekać atrakcje w postaci prezentacji rowerów nietypowych, pokazy akrobatyczne i ratownicze. Wydarzenie rozpocznie się o godzinie 11, a peleton w stronę tunelu wyruszy w samo południe.

Z parkingu P5 przejedziemy do łącznicy prowadzącej z ul. Marynarki Polskiej na wyjeździe z tunelu przez rozpięta barierę bezpieczeństwa i wracamy w kierunku stadionu drugą nitką tunelu. Peleton będzie kontynuował jazdę do harfy na skrzyżowaniu Al. Macieja Płażyńskiego z ul. Pokoleń Lechii Gdańsk. Tu zjedziemy łącznicą w ul. Pokoleń Lechii a następnie przez parking P1 wrócimy na parking P5 gdzie zakończymy przejazd.

Regulamin wydarzenia: Przejazd_rowerowy_2018

Zrzut ekranu 2018-04-18 o 09.59.32
 

Tunel pod Martwą Wisłą znacznie wplynął na komunikację pomiędzy terenami przemysłowymi i portowymi położonymi na obu brzegach Martwej Wisły. Mieszkańcom i turystom pozwolił także skrócić czas przejazdu z dolnych tarasów Gdańska w kierunku Warszawy i Łodzi. Codziennie przejeżdża nim w obu kierunkach ok. 25 tys. pojazdów, które wcześniej jeździły przez Śródmieście Gdańska. Dzięki bezpośredniemu połączeniu z Trasą Sucharskiego oraz Obwodnicą Południową Gdańska możliwe było wyprowadzenie poza ścisłe centrum ciężkiego ruchu tranzytowego, co przełożyło się na poprawę bezpieczeństwa ruchu oraz jakości powietrza w mieście.

Tunel, który nosi obecnie im. abp Tadeusza Gocłowskiego to jeden z najbardziej skomplikowanych obiektów inżynierskich w Polsce i pierwszy w kraju tunel drogowy wykonany w technologii drążenia maszyną TBM.

Tunel w liczbach: 
• 1377,5 metrów - całkowita długość tunelu pod Martwą Wisłą,
• 1072,5 metrów - długość jednej wydrążonej rury tunelu,
• 2200 ton – waga maszyny TBM,
• 91 metrów - długość maszyny TBM,
• 12,56 metrów – średnica tarczy maszyny TBM,
• 11 metrów – średnica wydrążonych i obudowanych tubingami rur tunelu,
• 35 metrów – odległość od najgłębszego miejsca w tunelu do lustra Martwej Wisły,
• 1076 – tyle pierścieni o wadze ok. 118 000 ton użyto do wykonania 2 rur tunelu (każdy z pierścieni składa się z 7 elementów tzw. tubingów, których łącznie zużyto 7518 sztuk),
• 500 000 ton – tyle urobku wydobyto i wywieziono przy drążeniu tuneli,
• 800 ton - tyle asfaltu użyto w każdej z rur tunelu
• 226 – liczba opraw oświetlenia przejazdowego o mocy 50kW
• 1,2 MW - moc pobierana przez urządzenia niezbędne do prawidłowej pracy tunelu
W tunelach (obu rurach) już po wydrążeniu znalazło się prawie 4300 ton stal i 25 000 metrów szesciennych betonu. Ułożonych zostało też 190 km kabli.