BiegamBoLubię - porady dla biegaczy cz.3

Test Coopera – próba wytrzymałościowa

Kontynuujemy cykl z poradami przygotowanymi specjalnie dla wszystkich miłośników biegania. Dziś trener Krzysztof Byzdra  odkryje przed nami tajniki testu Coopera, próby wytrzymałościowej.

"Próba wytrzymałościowa opracowana przez amerykańskiego lekarza Kennetha H. Coopera na potrzeby armii USA w 1968 roku, polega na 12-minutowym nieprzerwanym biegu. Obecnie jest szeroko stosowany do badania sprawności fizycznej nie tylko sportowców, ale wszystkich zainteresowanych bieganiem.

Celem Testu jest określenie maksymalnej wydolności tlenowej (tzw. pułap tlenowy V02max), która jest wyznacznikiem kondycji fizycznej. Kondycję fizyczną, w zależności od wieku i płci określa się na podstawie pokonanego dystansu. Założeniem testu jest określenie maksymalnej wydolności tlenowej mierzonej wynikiem biegu przez 12-minut. Badania laboratoryjne Coopera wykazały, że właśnie taki wysiłek biegu z maksymalną szybkością koreluje bardzo wysoko (r=0.90) z bezpośrednim pomiarem VO2max dokonanym na bieżni mechanicznej. Bieg wykonujemy w jednakowych warunkach (na bieżni lekkoatletycznej), zarówno pojedynczo, jak i grupowo (dodatkowy czynnik motywacyjny).

Co to oznacza dla nas, którzy rozpoczynamy przygodę z bieganiem? Pokazuje nam jaki dystans jesteśmy w stanie pokonać w czasie 12 minut na początku naszej przygody z bieganiem. Jest to informacja, motywacja do dalszych ćwiczeń, żeby po jakimś czasie znowu uczestniczyć w teście i sprawdzić, na ile się poprawiliśmy. Pamiętajmy, że jeżeli poczujemy się mocno zmęczeni, kontynuujmy kolejne metry marszem, ponieważ liczy się pokonany dystans. Pamiętajcie, że Test Coopera jest to informacja dla Was, która ma motywować przede wszystkim do „walki ze sobą” w celu poprawy wyniku przy kolejnej próbie.

Pamiętajmy, że przed testem, aby przygotować organizm do wysiłku, niezbędna jest rozgrzewka, o której pisaliśmy ostatnio.

Życzę udanych zmagań, satysfakcji i jak największej ilości pokonanych z uśmiechem kilometrów, ponieważ BiegamyBoLubimy!"

Cooper przedstawił następujące równania w celu wyliczenia VO2max z 12- minutowego testu:

VO2max=35,79 x (dystans w milach) - 11,29

     1 mila=1609 m

Ocena wydolności

Wynik testu Coopera w km

VO2max w ml/kg/min

Bardzo słaba

Poniżej 1,6

Poniżej 25

Słaba

1,6 - 2

25 - 33,7

Średnia

2 - 2,38

33,8 - 42,5

Dobra

2,4 - 2,78

42,6 - 51,5

Bardzo dobra

Powyżej 2,78

Powyżej 51,6

 

Krzysztof Byzdra - dr nauk o kulturze fizycznej AWFiS Gdańsk, trener przygotowania motorycznego, trener I klasy lekkiej atletyki, trener BBL

Przeczytaj PIERWSZĄ PORADĘ oraz DRUGĄ PORADĘ i dołącz do naszych bezpłatnych treningów biegowych! Spotykamy się w każdą sobotę o 9:30 przy parkingu P5.

image002

Newsletter

Formularz kontaktowy