BiegamBoLubię - porady dla biegaczy cz. 8!

Metoda powtórzeniowa

Dziś kolejna porada od trenera Biegam Bo Lubię, tym razem na temat metody powtórzeniowej. Jeśli chcielibyście poćwiczyć w miłym towarzystwie i z profesjonalnym trenerem zapraszamy w każdą sobotę od 9:30 na treningi Biegam Bo Lubię przy Stadionie Energa Gdańsk!

"Metoda przerywana w treningu polega na planowych, powtarzanych zmianach obciążenia i wypoczynku. Określana jest czasem pracy, ilością powtórzeń ćwiczenia oraz długością i charakterem przerw wypoczynkowych.

Charakterystyczna dla tej popularnej metody treningowej jest pełna przerwa wypoczynkowa. Jest ona jedną z podstawowych metod kształtowania szybkości. Kolejne odcinki biegowe pokonujemy z dużą intensywnością, maksymalną, lub submaksymalną (89-95 % prędkości maksymalnej). Przerwa wypoczynkowa jest pełna, czyli wystarczająco długa, żeby kolejny odcinek biegowy pokonywać z taką samą prędkością jak poprzedni, przy zachowaniu prawidłowej techniki biegu. Niezbędne jest tutaj oczywiście opanowanie prawidłowej techniki wykonywanego ruchu. Organizm za każdym razem jest zmuszony przed kolejnym odcinkiem biegowym przystosować się do wymagań danego wysiłku. Trening powtórzeniowy zmusza do wielokrotnego przestawiania się ze stanu spoczynku do pełnej aktywności wszystkich mechanizmów angażowanych do pracy i to jest jedna z podstawowych zalet tej metody. Zmusza ona do bardzo efektywnego rozszerzania możliwości mechanizmów adaptacyjnych w treningu.

Liczba powtórzeń w tej metodzie ze względu na intensywność pracy z reguły jest niewielka. Wysiłek powoduje, że znaczące zadłużenie tlenowe determinuje charakter przerwy wypoczynkowej. Pełna przerwa wypoczynkowa nie oznacza oczywiście, że po biegu leżymy bezczynnie kilka minut i następnie wstajemy i biegiem kolejny raz. Po chwili statycznego wypoczynku, chodzimy, wykonujemy delikatne skipy, pobudzając swój układ nerwowo-mięśniowy i koncentrując się przed kolejnym wysiłkiem.

Metoda ta sprzyja kształtowaniu siły maksymalnej (przez powtarzanie ćwiczeń), szybkości, wytrzymałości szybkościowej jak wytrzymałości specjalnej (związanej z daną konkurencją). Kształtuje również w sposób efektywny określone funkcje fizjologiczne (zdolności beztlenowe, ekonomizację procesów metabolicznych, przekrój mięśnia), psychiczne (zdolność nagłej koncentracji siły woli, odporności) oraz gibkość, wpływa na utrwalenie nawyków zdobytych w poprzednich okresach pracy.

Autor: Krzysztof Byzdra

JPM 1785

Newsletter

Formularz kontaktowy